Γιατί επιλέγουμε να απορρίπτουμε την αλήθεια;

 
Οι άνθρωποι που επιλέγουν να απορρίπτουν την αλήθεια βρίσκονται στη λεγόμενη φάση άρνησης. Η άρνηση είναι ένας μηχανισμός αντιμετώπισης που δίνει στον άνθρωπο το χρόνο να προσαρμοστεί σε οδυνηρές καταστάσεις. Όμως, η παραμονή σ’ αυτήν επηρεάζει την  ικανότητα αντιμετώπισης των προκλήσεων.
 
Η κατανόηση της άρνησης
Η άρνηση να αναγνωρίσουμε ότι κάτι είναι λάθος, είναι ένας τρόπος αντιμετωπίσουμε τις συναισθηματικές συγκρούσεις, το στρες, τις επώδυνες σκέψεις, τις απειλητικές πληροφορίες και το άγχος. Μπορεί να είστε σε άρνηση για κάτι που σάς κάνει να αισθάνεστε ευάλωτοι ή απειλεί την αίσθηση του ελέγχου, όπως μια ασθένεια, ένας εθισμός, τα οικονομικά προβλήματα ή οι συγκρούσεις σε μια σχέση. Μπορεί να είστε σε άρνηση για κάτι που συμβαίνει σε εσάς ή σε κάποιον άλλο.
 
Ενδείξεις ότι βρίσκεστε σε άρνηση
·         Αρνείστε να αναγνωρίσετε ένα αγχωτικό πρόβλημα ή κατάσταση
·         Αποφεύγετε να αντιμετωπίζετε τα πραγματικά περιστατικά της κατάστασης
·         Ελαχιστοποιείτε τις συνέπειες της κατάστασης
 
Πότε η άρνηση είναι χρήσιμη
Η άρνηση να αντιμετωπίσουμε τα γεγονότα μπορεί να φαίνεται κάτι κακό και ανθυγιεινό. Μερικές φορές, όμως, ένα σύντομο χρονικό διάστημα άρνησης μπορεί να είναι χρήσιμο. Όντας στην άρνηση, το μυαλό μας έχει την ευκαιρία να απορροφήσει ασυνείδητα σοκαριστικές ή αγχωτικές πληροφορίες σε ένα ρυθμό που δεν θα μάς οδηγήσει σε μια ψυχολογική δίνη.
 
Για παράδειγμα, μετά από ένα τραυματικό γεγονός, μπορεί να χρειαστούμε αρκετές ημέρες ή εβδομάδες για να επεξεργαστούμε τι συνέβη και να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος. Φανταστείτε τι μπορεί να συμβεί, για παράδειγμα, αν βρείτε έναν όγκο στο λαιμό σας. Μπορεί να αισθανθείτε απέραντο φόβο και την αδρεναλίνη στα ύψη στη σκέψη ότι μπορεί να είναι καρκίνος. Μπορείτε να το αγνοήσετε για καμιά εβδομάδα με την ελπίδα ότι θα εξαφανιστεί από μόνο του. Και αν όντως εξαφανιστεί θα έχετε γλιτώσει όλο τον κόπο, το φόβο και την ανησυχία. Αλλά αν συνεχίσει να είναι εκεί μία εβδομάδα αργότερα, θα πρέπει να πάτε στον γιατρό σας.
 
Αυτό το είδος της άρνησης είναι μια χρήσιμη αντίδραση σε στρεσογόνες πληροφορίες. Μπορείτε αρχικά να αρνηθείτε το οδυνηρό πρόβλημα. Καθώς το μυαλό σας το απορροφά, ωστόσο, θα πρέπει να το προσεγγίσετε πιο ορθολογικά και να αναλάβετε δράση, ζητώντας βοήθεια.
 
Πότε η άρνηση σας κάνει κακό
Αν η άρνηση εξακολουθεί να υφίσταται και σάς αποτρέπει από την λήψη των κατάλληλων μέτρων, όπως η επίσκεψη στο γιατρό σας, αυτό είναι μια επιβλαβής αντίδραση. Εξετάστε τα παρακάτω παραδείγματα επιβλαβούς άρνησης:
* Ένας άνθρωπος γίνεται μάρτυρας μιας βίαιης σκηνής και ισχυρίζεται ότι δεν τον επηρέασε καθόλου.
* Η σύντροφος ενός ηλικιωμένου άνδρα που βρίσκεται στο τελικό στάδιο της ζωής αρνείται να συζητήσει τις οδηγίες των γιατρών ή τα διαδικαστικά κληρονομικά θέματα, επιμένοντας ότι ο ασθενής είναι ολοένα και καλύτερα.
* Ένα ζευγάρι που έχει εκτινάξει το χρέος των πιστωτικών του καρτών, πετάει τους λογαριασμούς που έρχονται επειδή δεν μπορεί να αντέξει να τούς βλέπει.
* Οι γονείς μιας κοπέλας που κάνει χρήση ναρκωτικών, συνεχίζουν να της δίνουν χρήματα για να αγοράσει ρούχα.
Σε περιπτώσεις όπως αυτές, η άρνηση μπορεί να αποτρέψει εσάς ή το αγαπημένο σας πρόσωπο από το να πάρετε βοήθεια και συμβουλές για να λύσετε το πρόβλημα, με αποτέλεσμα αυτό να βγαίνει εκτός ελέγχου με όλες τις δυνητικά καταστροφικές συνέπειες.
 
Πώς λειτουργεί η άρνηση
Όταν βρίσκεστε αντιμέτωποι με μια συντριπτική τροπή των γεγονότων, είναι εντάξει να πείτε «δεν μπορώ ακριβώς να σκεφτώ για όλα αυτά τώρα, ίσως χρειαστώ λίγο χρόνο για να προσαρμοστώ στις νέες συνθήκες». Αλλά είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ότι η άρνηση θα πρέπει να είναι μόνο ένα προσωρινό μέτρο και πως δεν πρόκειται να αλλάξει την πραγματικότητα της κατάστασης.
 
Δοκιμάστε να ξεπεράσετε την άρνηση
Δεν είναι πάντα εύκολο να πει κανείς αν η άρνηση τον κρατάει πίσω. Αν αισθάνεστε ότι έχετε κολλήσει ή αν κάποιος που εμπιστεύεστε σάς πει ότι είστε σε άρνηση, θα πρέπει να δοκιμάσετε κάποια από τις παρακάτω στρατηγικές:
·         Εξετάστε ειλικρινά τι φοβάστε
·         Σκεφτείτε τις πιθανές αρνητικές συνέπειες της μη ανάληψης δράσης
·         Επιτρέψτε στον εαυτό σας να εκφράσει τους φόβους και τα συναισθήματά σας
·         Προσπαθήστε να εντοπίσετε παράλογες πεποιθήσεις για την κατάστασή σας
·         Γράψτε για την εμπειρία σας
·         Ανοιχτείτε σε έναν έμπιστο φίλο ή αγαπημένο πρόσωπο
 
Εάν δεν μπορείτε να κάνετε πρόοδο στη διαχείριση μιας αγχωτικής κατάστασης από μόνοι σας -είστε κολλημένοι σε φάση άρνησης- σκεφτείτε να μιλήσετε σε κάποιον ψυχολόγο. Αυτός θα μπορέσει να σάς βοηθήσει να βρείτε υγιείς τρόπους για να αντιμετωπίσετε την κατάσταση, αντί να προσπαθείτε να πείσετε τον εαυτό σας ότι δεν υπάρχει.

Σχετικά Άρθρα