Κάντε την ευτυχία καθημερινή σας υπόθεση!

eutuxia

 
Η ευτυχία δεν είναι μια μόνιμη κατάσταση έντονης ευφορίας αλλά μια αλληλοδιαδοχή ευχάριστων στιγμών και μικρών ικανοποιήσεων. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο συγκλίνουν ψυχολόγοι και νευροεπιστήμονες. Από βιολογικής άποψης αυτές οι στιγμές  προκαλούν τη διέγερση διάφορων περιοχών του εγκεφάλου, και κυρίως του δικτύου ανταμοιβής, το οποίο είναι άρρηκτα συνδυασμένο με την ευχαρίστηση και την απόλαυση. Αν λοιπόν θέλετε να ενισχύσετε αυτά τα αισθήματα δεν έχετε παρά να τονώσετε τις αισθήσεις σας.
Καθεμιά από τις πέντε αισθήσεις μας έχει σύμφωνα με τους ειδικούς την ικανότητα να διεγείρει το κύκλωμα της ανταμοιβής προκαλώντας την έκκριση ντοπαμίνης στον εγκέφαλο. Οι μικρές χαρές της ζωής είναι πολύ πιο σημαντικές για τη γενική μας ευεξία από ό,τι θα μπορούσε να νομίζει κάποιος. Γι΄ αυτό δώστε τους μεγαλύτερη προσοχή και μη μένετε αδιάφοροι στο περιβάλλον σας. Αντιθέτως, όπως πρεσβεύει η θετική ψυχολογία, φροντίστε να συνειδητοποιήσετε ποια πράγματα σας προκαλούν ευχαρίστηση και, όταν τα συναντάτε, δοθείτε σε αυτά.
 
Ακολουθήστε τη συμβουλή του Ντέιβιντ Λίκεν, του συμπεριφορικού γενετιστή και ψυχιάτρου που υπήρξε από τους πρωτοπόρους στη μελέτη της βιολογικής βάσης της ευτυχίας: «Γίνετε ένας ερασιτέχνης επικούρειος. Ένα σταθερό “διαιτολόγιο” απλών χαρών θα σας διατηρήσει επάνω από το προκαθορισμένο σημείο ευτυχίας σας. Βρείτε τα απλά πράγματα που ξέρετε ότι θα σας ανεβάσουν τη διάθεση και διανθίστε τη ζωή σας με αυτά. Μακροπρόθεσμα αυτό θα σας κάνει πιο ευτυχισμένους από ό,τι ένα μεγάλο επίτευγμα που θα σας προσφέρει μεν μεγάλη ικανοποίηση, αλλά μόνο για λίγο». Απολαμβάνοντας ένα φαγητό που μας αρέσει, μυρίζοντας ένα ωραίο άρωμα, ακούγοντας το αγαπημένο μας τραγούδι, κοιτάζοντας ένα όμορφο τοπίο και γενικώς αφιερώνοντας λίγες στιγμές στην τέρψη των αισθήσεών μας προσφέρουμε τελικά στον εαυτό μας κάτι πιο διαρκές από μια στιγμιαία χαρά.
 
5 τρόποι που αποδεδειγμένα ενισχύουν το αίσθημα της ευτυχίας
 
Αθληθείτε
Η «έκσταση του δρομέα» δεν είναι μύθος: όταν κάποιος τρέχει με ρυθμό για ένα χρονικό διάστημα συνήθως γύρω στα 30 λεπτά νιώθει σε κάποια στιγμή να τον κατακλύζει ένα αίσθημα απόλυτης ευφορίας. Η πιθανότερη αιτία γι΄ αυτό είναι η έκκριση στον εγκέφαλο ενδορφινών β, ουσιών οι οποίες έχουν καταπραϋντικές και αναλγητικές ιδιότητες. Ακόμη οι ερευνητές δεν έχουν διαπιστώσει αν οι ενδορφίνες αποτελούν την άμεση αιτία του αισθήματος ευφορίας ή αν το προκαλούν επειδή «μπλοκάρουν» τον πόνο και επιτρέπουν στην ευχαρίστηση που προσφέρει η παράλληλη αύξηση της σεροτονίνης και της ντοπαμίνης να γίνει περισσότερο αισθητή. Τα σπορ που θεωρείται ότι προκαλούν τη μεγαλύτερη παραγωγή ενδορφινών β είναι η αερόβια άσκηση και τα αθλήματα αντοχής όπως το τρέξιμο, το περπάτημα, η κολύμβηση ή το ποδήλατο.
 
Τα extreme σπορ όπως το ράφτινγκ ή το bungee jumping προκαλούν από την πλευρά τους αύξηση της παραγωγής των ορμονών του στρες, της αδρεναλίνης και της νοραδρεναλίνης, ενισχύοντας στο μέγιστο τις αισθήσεις και θέτοντας το σώμα σε πλήρη διέγερση. Αυτή ακολουθείται από μια υψηλή έκκριση ντοπαμίνης, που προσφέρει ένα αίσθημα παντοδυναμίας και ελευθερίας.
 
Διαλογιστείτε
Αν είστε πιο καθιστικός τύπος και απεχθάνεστε τη σωματική δραστηριότητα, μπορείτε να αναζητήσετε την ευτυχία μέσω του διαλογισμού. Δεν είναι απαραίτητο να ασπαστείτε τον βουδισμό ούτε να γίνετε μοναχός για να φτάσετε στην απόλυτη νιρβάνα. Αρκεί να μάθετε τη συγκεκριμένη τεχνική και να την ασκείτε για να αυξήσετε τη δραστηριότητα του προμετωπιαίου φλοιού του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου σας και, μαζί με αυτήν, την καθημερινή ευτυχία σας. Τα οφέλη ενδέχεται μάλιστα να είναι μακροπρόθεσμα. Τα πειράματα του Ρίτσαρντ Ντέιβιντσον, όπως αναφέρεται και προηγουμένως, έδειξαν ότι και μόνο ακούγοντας ένα CD διαλογισμού μπορείτε σε δύο εβδομάδες να δραστηριοποιήσετε περισσότερο τον αριστερό λοβό του εγκεφάλου σας ενισχύοντας τη θετική διάθεσή σας για τη ζωή.
 
Ερωτευθείτε
Ο έρωτας μπορεί να μην έχει πάντα ευτυχή κατάληξη, σύμφωνα όμως με τις επιστημονικές έρευνες είναι ένας από τους αποτελεσματικότερους φυσικούς τρόπους για να γνωρίσετε την ευτυχία. Ο Σεμίρ Ζέκι , καθηγητής στο University College του Λονδίνου, εξέτασε στον λειτουργικό μαγνητικό τομογράφο δεκαεπτά νεαρούς εθελοντές οι οποίοι είχαν ερωτευθεί μέσα στους προηγούμενους έξι έως δώδεκα μήνες. Διαπίστωσε ότι όταν έβλεπαν τη φωτογραφία του αγαπημένου ή της αγαπημένης τους ο εγκέφαλός τους αντιδρούσε εντελώς διαφορετικά από ό,τι όταν έβλεπαν την εικόνα κάποιου φίλου τους.
 
Ο έρωτας αποτελεί λοιπόν ένα ισχυρό φυσικό αντικαταθλιπτικό, αρκεί φυσικά να είναι αμοιβαίος. Σε αυτή την περίπτωση η ολοκλήρωσή του οδηγεί πραγματικά στο απόγειο της ευτυχίας. Κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής πράξης ο εγκέφαλος κατακλύζεται από ένα ευφορικό κοκτέιλ σεροτονίνης, αδρεναλίνης και ντοπαμίνης. Τη σεξουαλική κορύφωση σύμφωνα με ορισμένες έρευνες, που ωστόσο ακόμη δεν έχουν επιβεβαιωθεί, ακολουθεί η έκκριση της εξίσου ευεργετικής οξυτοκίνης - γνωστής και ως «ορμόνης της στοργής»- η οποία προσφέρει αισθήματα γαλήνης, ικανοποίησης και ασφάλειας.
 
Ταυτιστείτε
Η οξυτοκίνη αποκαλείται επίσης «ορμόνη της ταύτισης» και θεωρείται ότι εμπλέκεται σε κάθε είδους συναισθηματική σχέση, είτε αυτή είναι ερωτική είτε φιλική ή η σχέση ανάμεσα σε έναν γονιό και το παιδί του. Πέρυσι ο Χόρχε Μπαράσας, ερευνητής του Κέντρου Νευροοικονομίας του Κολεγίου Κλερμόντ της Καλιφόρνιας, μέτρησε τα επίπεδα οξυτοκίνης στον εγκέφαλο εθελοντών ενώ αυτοί παρακολουθούσαν βίντεο με διάφορες ιστορίες, και διαπίστωσε ότι στις συγκινητικές φάσεις αυτά αυξάνονταν κατά 47%. «Αποδείξαμε για πρώτη φορά ότι η οξυτοκίνη αποτελεί την πρώτη φυσιολογική “υπογραφή” της ταύτισης» τόνιζε ο ερευνητής στη σχετική δημοσίευση.
 
Δώστε νόημα στη ζωή σας
«Η ικανοποίηση είναι ένα υποπροϊόν της ζωής, το οποίο απαιτεί κάτι περισσότερο από την απλή επιδίωξη της ευτυχίας» έχει δηλώσει σε μια συνέντευξή της η Κάρολ Ριφ, καθηγήτρια Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Γουισκόνσιν, σχολιάζοντας την εμμονή του σύγχρονου ανθρώπου με την αναζήτηση της ευτυχίας. «Εγώ πιστεύω ότι είναι χειρότερο να ξυπνάς το πρωί χωρίς να έχεις έναν μεγαλύτερο σκοπό στη ζωή σου παρά να ξυπνάς δυστυχισμένος. Το να αισθάνεται κάποιος απλώς ωραία είναι κακό μέτρο για την ποιότητα ζωής».
 

Σχετικά Άρθρα