Μην αμελείς τις διατάσεις!

Κατηγορία: 

Οι διατάσεις (ή αλλιώς stretching) αυξάνουν το μήκος των μυών, των τενόντων και των συνδέσμων και βελτιώνουν την κινητικότητα των αρθρώσεων. Επίσης συμβάλλουν στο ζέσταμα και τη χαλάρωση των μυών πριν και μετά την άσκηση, ενώ μπορούν να αποτελέσουν και ένα αυτόνομο πρόγραμμα προπόνησης αν σκοπός είναι η βελτίωση της ευλυγισίας.
Οι ειδικοί επιμένουν πάντα στη μεγάλη χρησιμότητα των διατάσεων για το σώμα, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι η προσφορά τους στη γενική φυσική κατάσταση είναι εξαιρετικά σημαντική. Πιο συγκεκριμένα, οι διατάσεις μειώνουν την πίεση που δέχονται οι μύες κατά την άσκηση και προλαμβάνουν τους τραυματισμούς, αυξάνουν την κυκλοφορία του αίματος, ενώ φαίνεται πως προλαμβάνουν την κύφωση και τη σκολίωση.
 
 
Διατάσεις για προθέρμανση ή για χαλάρωση
 
Πριν και έπειτα από κάθε προπόνηση είναι γνωστό ότι πρέπει να ζεσταίνουμε τους μυς για να αποφεύγονται οι τραυματισμοί και γενικότερα η καταπόνησή τους. Οι διατάσεις είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να πετύχουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε, πρέπει όμως να ακολουθάμε ορισμένες βασικές οδηγίες:
·         Ξεκίνα με αερόβια άσκηση. Πριν δηλαδή ξεκινήσεις τις διατάσεις, κάνε για 5-10 λεπτά ένα χαλαρό τζόγκινγκ και μετά συνέχισε το ζέσταμά σου με στρέτσινγκ.
·         Μην μένεις σε διάταση για πάνω από 20 έως 30 δευτερόλεπτα. Η στατικότητα εξασθενεί τους μυς αντί να τους δυναμώνει.
·         Ολοκλήρωσε με δυναμικό στρέτσινγκ, δηλαδή βαθιά καθίσματα, προβολές κ.λπ.
·         Πριν και έπειτα από κάθε άσκηση πρέπει να γίνονται διατάσεις για τουλάχιστον 10΄, οι οποίες θα περιλαμβάνουν όλες τις μεγάλες ομάδες μυών και τενόντων. Κάθε διάταση πρέπει να περιλαμβάνει 4 επαναλήψεις τουλάχιστον και να γίνεται τουλάχιστον 2-3 φορές την εβδομάδα.  
 
 
Τα δύο είδη των διατάσεων

Υπάρχουν δύο είδη διατάσεων: η στατική και η δυναμική. Η πρώτη περιλαμβάνει ασκήσεις που τεντώνουν μία συγκεκριμένη μυϊκή ομάδα για συγκεκριμένο χρόνο (κάποια δευτερόλεπτα), ο οποίος αυξάνεται σταδιακά. Η δυναμική μορφή, όπως υποδηλώνει και το όνομά της, περιλαμβάνει πιο έντονες ασκήσεις. Η επιλογή της κατάλληλης μορφής διατάσεων γίνεται από το γυμναστή, ανάλογα με τις ανάγκες του ατόμου και τις μυϊκές ομάδες που θέλει να εξασκήσει.
 
Πότε πρέπει να ζητήσεις τη συμβουλή ειδικού
 
Αν και όπως είπαμε οι διατάσεις πρέπει να αποτελούν μέρος κάθε προγράμματος άσκησης, υπάρχουν περιπτώσεις που είναι καλύτερα να συμβουλευτείς έναν ειδικό πριν τις κάνεις. Τέτοιες περιπτώσεις είναι :
 
·         αν είσαι επιρρεπής σε διαστρέμματα και εξαρθρώσεις
·         αν έχεις κάποιο κάταγμα που δεν έχει επουλωθεί πλήρως
·         αν πονάς κατά την κίνηση της άρθρωσης ή της διάτασης
·         αν ο μυς είναι τραυματισμένος
·         αν έχεις τενοντίτιδα
 
 

Σχετικά Άρθρα